7/3/2014
大塚マスジド 金曜日礼拝ホトバ 要約 (2014月3月7日)
―― イスラームという中庸の道 ――


称賛は、アッラーのもの。アッラーは、幽玄界を御存知であられ、苦悩からの救済者であられる。偉大な主権者であられる。神はアッラーのみであり、アッラーには共同者はないことを証言する。また、ムハムマド(祝福と平安を)はアッラーの御使いであることを証言する。

アッラーは、クルアーン・雌牛章において次のように述べておられる。
「このように、われは、お前たちを中正の共同体〔ウンマ〕とする。それで、お前たちは、人々に対し証人であり、また、使徒は、お前たちに対し証人である。・・・」(2章 143節)
極端に偏っていることは、個人として、ないし集団として人々に影響するような大きな問題である。我々は、行動、生活様式、食べたり寝たり話をしたりするといった普段の行いおいて各々が極端な面を持つものである。また、各々が、信仰に係わる解釈について極端な面を持ち、子供の能力などに対する期待においても極端な面を持つものである。今日のホトバが、我々のウンマにとって重荷となっている極端であるという問題を取り除くのに役立つことを望む。上に掲げたクルアーンの章節においてアッラーは、人々が何を行うにも均衡が取れていなければならないと教えておられる。極端であることがなくなり、均衡がとれたウンマが実現しますように。

極端に偏った行いがあれば、我々は困ってしまう。過剰な消費を正当化する社会というものを、我々は好ましいとは思わない。誰もが良い家を求めるが、資金的困難や家族の問題によって実現が難しい。アッラーは、消費のあり方について、クルアーン・識別章において次のように教えておられる。
「また、(財貨を)使う際に浪費しない者、また、けちでもなく、よくその中間を保つ者。」(25章 67節)
何かの努力をして成功に結び付ける秘訣というものは、極端であることの中にあって、均衡を保つ能力に見いだされる。或る人々は、食べたり、着たりすることを的確に行い、その一方で或る人々は、極端に倹約に務める。預言者さま(祝福と平安を)は、資力に応じた生活をウンマに求めておられる。或る者が、破れた服を着て預言者さま(祝福と平安を)の許にやって来たので、預言者さま(祝福と平安を)に、お金や財産はないのかねと尋ねられ、ラクダ、牛、羊、馬に奴隷と色々ありますと答えた。すると預言者さま(祝福と平安を)は、アッラーが財産を与えて下っているならば、アッラーが与えて下されたものとアッラーの慈悲深さの御印を、人々に示されてはいかがかなとおっしゃられた。

食事、会話、睡眠、遊び等における中庸
人々の多くが食べ過ぎで、太り過ぎとなり、話しをし過ぎる結果、困難に巻き込まれる。また、睡眠が過ぎると、ファジュルの礼拝を逃す。ルクマーン師(平安を)の息子に対する的確な教えには学ぶべきものがある。それについて、アッラーは、クルアーン・ルクマーン章において次のように述べておられる。
「他人に対して(高慢に)お前の頬を背けてはならない。また、横柄に地上を歩いてはならない。誠、アッラーは、自惚れの強い威張り屋を御好みになられない。」「歩き振を穏やかにし、声を低くしなさい。誠に、声の最もいやらしいのは、ロバの声である。」(31章 18--19節)
あらゆる事柄は、中庸であることが望ましい。急ぎ足はいけない。止まったままだったり、ゆっくり過ぎだったりもいけない。喋り過ぎも、無口過ぎるのもいけない。騒々しいのはいけないし、臆病だったり無関心だったりもいけない。自信過剰はいけないし、遠慮し過ぎもいけない。

自己流の正義と権能を超えた行い
人々の中での間違った行いは、自己流の正義や、宗教の解釈の中に見いだされる。そこには、イスラームの教えに似つかわしくないものがある。アッラーは、正しいことを勧められ、間違ったことを禁じておられる。アッラーが与えられたことについて、異なった解釈を施して、権能を超えては、ならないのである。
アッラーは、クルアーン・蜜蜂章において次のように述べておられる。「お前たちの口をついて出る偽りで、『これは合法〔ハラール〕だとか、これは禁忌〔ハラーム〕だ。』とか言ってはならない。それは、アッラーに対し偽りを造る者である。・・・」(16章 116節)

寛容であるとは、中庸を採用し、人々との係わりや考え方に均衡が伴っていることである。我々は、認められない時に、興奮を鎮めて、相手に安心を与えることが出来るのか。好き嫌いで物事を判断しても良いものなのか。預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「イスラームという教えは簡単である。だが、イスラームを厳しいものとみなす者にとっては重荷である。それ故、中庸の道、即ち礼拝を行うことを選ぶがよかろう。それが困難ならば、それに近いことを行いなさい。そして、暁、夕暮れ、夜半に、アッラーの助けを祈願しなさい。」 また、次のように述べておられる。「アッラーの御目にとって最も好ましい行いとは、小さなことでも継続して行う行為である。」 一滴の水が広大な海となり、砂粒が陸地となるのである。首尾一貫し忍耐を続けて助け合いながら、良いことを継続して行えば、やがて大きなものとなるのである。
アッラーは、クルアーン・時間章において次のように述べておられる。
「・・・互いに真理を勧めあい、また忍耐を勧めあう者たちの外は。」(103章 3節)
 
預言者ムハムマド、教友とその一家に祝福と平安がありますように。そして、正当なカリフ、アブーバクル師、ウマール師、ウスマーン師、アリー師と、正しい道に従う者たちに、祝福と平安がありますように。

アッラーよ、中庸の道を見い出し、歩むことが出来るように御力添え下さい。
アッラーよ、預言者ムハムマド(祝福と平安を)に従い、イスラームの教えを守る者にして下さい。
アッラーよ、私たちの信仰心を強くして下さい。私たちの過ちを御赦し下さい。
アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。
アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。
アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。
アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。 アミィーン



In the name of Allah Most Gracious and Most Merciful
Translation of Khutba : Masjid Otsuka: Friday, March 7, 20134
All praise is due to Allah, The Knower of the unseen, The Expeller of pain. He Who conceals defects. All Praise is due to Allah glorious be He and His great sovereignty and virtues. I testify that there is no deity except Allah, having no partners. I also bear witness that Muhammad is His Servant and Messenger.

What Allah (SWT) orders in The Holy Quran in Surah Baqarah:
“Thus have we made of you an Ummah, Justly Balanced, that you might be witness over the nations…” (S.2 V.143)
Extremism is a big problem that seems to be affecting us as individuals and as an ummah. We have extremes in our behavior, our lifestyle and our habits (like eating, sleeping and talking). We have extreme views in our interpretations of the Deen and extremes in our expectations of our children`s abilities and many more… In this khutba Insha-Allah we hope to look at and rid ourselves of these problems which burdens our Ummah. In the above verse Allah (SWT) gives us clear guidance; that we should to be balanced in everything we do. Only then, says Allah can we truly be witnesses over the nations.

We suffer because of our excessive practices. We constantly blame the market to justify our excessive spending. Everyone loves a beautiful home, but do we have to put ourselves in financial difficulty and subject our families to humiliation and ridicule to acquire one? Allah (SWT) advises us to manage our spending in the Qur’an in Surah Furqan:
“Those who, when they spend, are not extravagant and not niggardly, But hold a just Balance between” (S.25, V.67)
The secret of success with any effort lies in our ability to keep the “balance” between extremes. Some of us are able to eat and dress properly but some of us become extremely thrifty; to the extent that we starve ourselves and our families and we dress poorly.We are reminded of the hadith in which Prophet Muhammad (SAW) advises the ummah to live according to their means. Abul Ahwas reported from his father who said: “I came to the Messenger of Allah while there was a torn cloth on my person. The prophet asked: “Do you have wealth ?” “Yes”said I. He asked: “What wealth do you have?” “Every kind of wealth, replied I, “Allah has given me camels, cows, sheep, horses and slaves”. Then He said: “When Allah has given you wealth, let the signs of the gifts of Allah and Allah`s generosity be shown upon your person” (Al-Nisai)

Moderation in eating, talking, sleeping, laughing ect.
Many of us eat too much and we become overweight, we talk too much and we find ourselves in trouble, we sleep too much and we miss Fajr prayer. We should consider the wisdom of Luqman as he addresses his son, as Allah (SWT) says in the Qur’an in Surah Luqman:
“And swell not your cheek (for pride) at men, nor walk in silence through the earth, for Allah loves not the arrogant boaster. ” “And be moderate in your pace, and lower your voice, for the harshest of the sounds without doubt is the braying of the ass.” (S.31 V.18--19)
Alama Yusuf Ali in his comments on these verses says ” In all things be moderate. Do not go the pace and do not be stationary or slow. Do not be talkative and do not be silent. Do not be loud and do not be timid or half-hearted. Do not be too confident and do not be cowed down”

Self Righteous and Authority of Fatwa
A very bad thing that we have started doing is to appear self-righteous or religious and to regard all those who don’t agree with our ideas, as less than human or being outside of Islam (i.e. not Muslim). It is true that Allah commands us to do what is right and forbid what is wrong. But let us not overstep the authority given to us by Allah (SWT) by humiliating and hurting the feelings of those who see and interpret things differently. This is precisely what we are warned against. Allah says in the Qur’an in Surah Nahl:
“And say not concerning that which your tongues put forth: “This is lawful and this is forbidden” so as to invent lies against Allah. …” (S.16: V.116)

Extremist Views
To be tolerant is to adopt a moderate, balanced attitude towards a person or an idea. Even if we don’t agree with a brother or a sister, we can at least control our emotions and give him or her peace. Why should we and our likes and dislikes become criteria for judging others? Have we become too important, too learned to give our attention to those in need of our help? Narrated Abu Hurairah: The Prophet (SAW) said, “The religion (of Islam) is easy, and whoever makes the religion a rigour, it will overpower him. So, follow a middle course (in worship); if you can’t do this, do something near to it and give glad tidings and seek help (of Allah) at morn and at dusk and some part of night.” (Al-Bukhari) In another Hadith Prophet (SAW) said, “The most pleasing of actions to Allah is that which is done continuously (consistently) though it be little.”
Let our students or even our athletes struggling to get fit, take a lesion from this hadith, do a little at a time… but be Consistent. “Little drops of water, little grains of sand, Make the mighty ocean and the pleasant land” I will be failing in my duty if I do not remind myself and you of the potentially destructive extreme we often resort to in our relationship with our friends and more specifically with our children. When we expect too much of them, to the extent that we fail to see their qualities. When our son/daughter at school does not get an A grade he is no less human than his friend who did get it. Our expectations must be rooted in patience and consistency. How beautifully Qur’an teaches us this simple Truth as in Surah Al-Asr:
“…And join together in mutual teaching of truth, and of patience and constancy” (S. 103 V. 3)

May the peace and the blessings of Allah be upon prophet Muhammad (SAW), his family and all of his Companions. May Allah be pleased with the Rightly Guided Caliphs: Abu Bakr, Umar, Uthman and Ali, and all those who will follow them in righteousness until the Day of Judgment.

O Allah! Guide us to the right path and accept our worship.
O Allah! Accept all of our good deeds and forgive us for our sins.
O Allah! Accept us for Your service and for the service of Islam and Muslims
O Allah! Please Bless us for our Dawah work here in Japan.
O Allah! Guide all of the people in Japan and all over the world to Islam.
O Allah! Give rizq in abundance to all of the Muslims in Japan.
O Allah! Give shifa to all those who are sick.
and O Allah! Grant safety and security to everyone here in Japan as well as all over the world.
Aamin ya Rabbil Aalamin.
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