17/6/2011
マスジド大塚金曜日礼拝ホトバ 要約 (2011年6月17日)

 ――知識を得ることと知識を伝えることの大切さ――

あらゆる称賛と栄光はアッラーのもの。預言者ムハムマドに祝福と平安がもたらされますように。

信者たちよ、アッラーを畏れなさい。知識はアッラーへの畏れを獲得する道である事を知りなさい。その畏れが我々を、アッラーの御悦びを得る方向へと導くのである。

その事について、アッラーはクルアーン・創造者章において次のように述べておられる。
「…アッラーのしもべの中で知識ある者だけが、アッラーを畏れる。誠、アッラーは、偉力並びなく寛容であられる。」(35章 28節)
謂わば、アッラーは、誰かを良くしてあげようと意図なされ、その者が知識を得るように方向付けられると言うのがより適切であろう。それについて、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「アッラーは、誰かに良くなって欲しいと望まれる時には、彼に宗教的な理解を授けられるものである。」 人が導かれるのは知識を通じてであり、導きは大きな報酬の元手となるのであるが、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「アッラーに誓って、あなたによって一人の人がアッラーの御導きを得られるなら、あなたにとっては何頭もの立派なラクダを得るよりも良いことである。」 楽園へと導いて頂ける道を求めるならば、知識を通してそれを確実にするがよい。その事について、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「知識を求めて道を捜そうとする者の為に、アッラーは楽園への道を易しいものにして下される。」

預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「妬まれることの無い二つの性質の人がいる。アッラーが良い目的の為に使う財産を授けられた人と、アッラーが人を正しく裁くのと、人に教える為に英知を授けられた人とである。」 現世はあらゆる創造物の中の最高のものによって呪われている。その事について、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「誠に、現世はその中に存在する全てのものによって呪われている。但し、アッラーを思いアッラーの御悦びを得る為の行いに従う者、イスラーム学識者及び知識を求める者以外は。」 知識、学識者、知識を求める者、それらが好ましいものであることは間違いないが、我々はそれらの好ましいものを通して報酬を得る為に、ないしは報酬を逃さない為に、以下に掲げる知識に係わる疫病に罹らないように注意しなければならない。

1. 知識を教えたり求めたりするに当たって清純では無いと言うこと。然るべき収入を得る為、人々の名声を得る為、誰それは学者であるとか指導者であるとか人々が讃えるが為であって、それは大層悪い結果を招くであろう。その事について、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「アッラーの御悦びを得ることを意図するのでなく、現世での弱さを増す事となるような知識を学ぶ者は、楽園や終末の日の芳香を放ちはしない。」「学識者にことごとく逆らい知識を得て、無知な者にひけらかす者、ないし人々の注目を得ようとする者、そうした者をアッラーは火獄へとくべられるだろう。」

2. 怠け心、けちないし当局を恐れるばかりに知識を隠し教えようとしないのは、知識に係わる疫病に罹っている様なものであり、その事について、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「知識について尋ねられて隠す者は、審判の日には火の責め苦に会うであろう。」 

3. 如何にして読んだり書いたりするかというのは知識を得る為の手段や道具であるが、それを学ぶ事を怠ること。その事について、預言者さま(祝福と平安を)は、バドルの戦いの捕虜で金を払うことが出来ない者の為に、10人のムスリムに対し読み書きを教えることをもって賠償金を稼がせられた。

4. 知識を伝えるに当たって或る者は、教える前に存分の知識を持たねばならないと考えるが、それは間違いである。ムスリムは何かを学んだなら、それが喩え少しであっても人に伝えるべきでものであり、その事について、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「クルアーンの喩え一節だけでも、学んだものを人に教えなさい。」 

5. 折角得た知識を行いに生かさないのは、悪い病気に罹っている様なものである。なぜなら、行いは、知識から生まれる果実だからである。

6. 知識を伝える為の英知を持ち合わせないこと。なぜなら、英知は知識を得た結果生ずるものであるから。その事について、アッラーはクルアーン・雌牛章において次のように述べておられる。

「アッラーは、御心に適う者に英知を授けられる。英知を授けられた者は、本当に多くの良いものを授けられた者である。だが、思慮ある者の他は思い及ばない。」(2章 269節)

知識を伝える為の英知を持ち合わせない有様とは、考え方が偏っており、がさつで、傲慢で、教えられ人に合わせられないもので、問題を難しくし、課題は多くて難しい。一概に言えば、伝えようとする知識が適切であって、上手に相手に接することが求められる。

7. 十分に理解している有識者を参考にせず、書物だけに頼ること。これは我々が被る今日の問題点であり、人によっては多岐に亘る持論を基にしている事にそれの原因がある。

8. 知識を伝えるに当たって明白ではないものは、危なっかしいものと言える。預言者さま(祝福と平安を)は、知識を伝えるに当たっては明白である事を願い、次のように述べておられる。「アッラーよ、人々が私の伝えることを十分に聞き届けてくれますように。それを次ぎに人に伝えるに当たっては聞いた通りに正しく伝えますように。人に何かを伝えようとする多くの者は、聞いた事柄を自分の記憶に留め、最初に聞いたものよりももっと良くそれを理解するものである。」 

9. 人の役に立つことを学んだり尋ねたりするに当たって横柄であったり、学ぶのを避けたりすること。特に、自分よりも若い人やその社会での地位の低い人から学び、尋ねる場合。

10. 知識を忘れることは、大きな問題の一つである。知識を伝えたり適用したりするに当たって、何時でも手を加えようと仕勝ちになるからである。

11. 今日見られる新しい問題は、学問的な地位のあるものに知識を委ねることである。或る者は、知識はこうした地位を通さずには得られないと考えている。これは或る面で重要な考えではあるが、それが知識を得る唯一の手段という訳ではない。多くの人々が参加するマスジドでの学習という機会があり、それは学ぶ上で大層有用で成果が期待できる方法である。学位や資格を通じて知識に係わることが、有識者による学習会から人々を遠ざけているのである。

アッラーよ、私たちを、あなたさまを何時でも顧みる善い信者の一人となるように御導き下さい。
アッラーよ、私たちが正しい道を歩む事が出来るように御加護下さい。私たちの信仰心を強くして下さい。
アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。
アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。
アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。
アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。アミィーン。

Translation of Khutba (Friday June 17, 2011)
All praise is due to Allah, the Beneficent and the Merciful. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family and companions.

Slaves of Allah! Fear Allah and know that knowledge is the way to obtain fearfulness of Allah, and this fearfulness leads to gaining His pleasure, as Allah says in the Qur’an in Surat Faatir:
“ …Verely those who fear Allah from among His servants are those who have knowledge. Indeed, Allah is Exalted in Might and Forgiving” (S.35 V.28)
Moreover, it is more likely that Allah wills good for the one who acquires knowledge, as the Prophetsallallaahu’ alaihi wasallam said, “When Allah wishes good for someone, He will bestow upon him the understanding of religion” (Bukhaari & Muslim) It is through knowledge that people become guided, and this guidance results in a great reward, as the Prophet sallallaahu’ alaihi wasallam said when he told ‘Ali, may Allah be pleased with him, “I swear by Allah! If a single man is guided by Allah through you, it will be better for you than obtaining a large number of red camels” (Bukhaari & Muslim)
If a person is looking for the path leading to Paradise, he will definitely find it through knowledge, as the Prophet sallallaahu 'alaihi wa sallam said, “Allah makes the way to Paradise easy for him who pursues the path in search of nowledge” (Bukhaari & Muslim) No one is ever envied (the good kind of envy where one only wishes to have the good which others have, without wishing for this blessing to be taken away from them) as scholars are, as the Prophet sallallaahu 'alaihi wasallam said, “None except two types of people may be envied, a man to whom Allah has given wealth which he spends in good cause, and a man to whom Allah has given wisdom (knowledge) by which he judges between people and teaches it to others” (Bukhaari & Muslim) This world was cursed by the best of all creatures, our Prophet sallallaahu 'alaihi wasallam, when he said, “Indeed, this world, with all it contains, is cursed, except for the remembrance of Allah and what follows it from deeds pleasing to Allah, scholars (of religion) and seekers of knowledge” (Tirmithi)

It is evident what great virtue of knowledge, scholars and seekers of knowledge have, but in order not to miss out on this great reward, we must beware of the following plagues related to knowledge:
1- Not being sincere while teaching or seeking knowledge, by doing it to obtain a certain job, or becoming honored among people, or so that people may say that so-and-so is a scholar, a Shaykh, a doctor; this will has a very bad consequence, as the Prophet sallallaahu’ alaihi wasallam said, “He who acquires knowledge to gain the frailties of the world, and not with the intention of pleasing Allah, will not smell the fragrance of Paradise on the Day of Resurrection” (Abu Daawood) and also, “He who acquires knowledge to compete against scholars, to boast in front of the ignorant or to draw people’s attention, Allah will admit him into Hell” (Tirmithi)

2-  Concealing knowledge and not teaching it to others, either out of laziness, stinginess, or out of fear of authorities are other plagues related to knowledge, the Prophet sallallaahu ’alaihi wa sallam said, “He who is asked about knowledge and conceals it, will be bridled with a bridle of fire on the Day of Resurrection” (Abu Daawood & Tirmithi)

3-  Negligence of learning how to read and write, which are means and tools of seeking knowledge.
The prophet sallallaahu ’alaihi wasallam made the ransom, for those who could not pay it in money from the prisoners of war in the battle of Badr, to be the teaching of ten Muslims how to read and write.

4- Some people think that in order to convey knowledge, one should have a great deal of knowledge before he may convey it, which is wrong. When a Muslim learns something, he should convey it to others even if it is little, because the Prophet sallallaahu ’alaihi wasallam said,“Convey on my behalf even if it is only one verse of the Qur’aan” (Bukhaari)

5- Abandonment of applying knowledge is a great lesion, because practice is the fruit of knowledge.

6- Not having wisdom in conveying knowledge is very dangerous, because wisdom is something beyond knowledge.
Allah says in the Qur’an in Surat Al-Baqarah:
“He gives wisdom to whom He wills, and whoever has been given wisdom has certainly been given much good. And none will remember except those of understanding” (S.2 V.269)
Some of the aspects of not having wisdom in conveying knowledge are partiality regarding one's opinion, harshness, arrogance and not conveying what suits people, whether due to difficulty of the topic, or the amount or level of the subject being taught. Generally speaking, each situation calls for a suitable approach and certain knowledge to be conveyed.

7- Relying on books only, without referring to scholars for the proper understanding. This a contemporary problem we suffer from, which results in some people basing their opinions on weak narrations and adopting odd opinions regarding various issues.

8- Not being explicit in conveying knowledge is a dangerous practice. The Prophet supplicated for the one who explicates while conveying knowledge, as he sallallaahu ’alaihi wasallam said, “May Allah make the affairs of a person prosper who hears something from us (the Prophet) and communicates it to others exactly as he heard it (meaning and words). Many a person to whom something is conveyed, retains it in his memory and understands it better than the one who has originally heard it” (Tirmithi)

9- Being arrogant and refusing to learn or ask about that which benefits a person, especially if one has to ask who is younger than him, or lower in rank within the community.

10- Forgetting knowledge is one of the greatest problems which cannot be overcome except through continuous revision, teaching and application of this knowledge.

11- A new problem which has appeared in our time is associating knowledge with academic degrees. Some people think that knowledge cannot be obtained except through this channel. Although this is something which might be important, it is not the only way to obtain knowledge. There are many study circles in mosques which people may attend, and it is a very beneficial and fruitful method to learn. Connecting knowledge (which is the objective) with degrees and certificates (which are means) makes people desert the study circles of scholars.

O Allah ! Give shifa (cure) to all those who are sick
O Allah ! Give Barakah and Halal Rizk in our business.
O Allah ! Give us Taufiq and strength to serve Islam and Muslims
O Allah ! May Grant us Halal Rizq and safety for Musmims in Japan and all over the world 
O Allah ! Accept us for spreading Islam in Japan and all over the world  Ya Rabbil Aalameen
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