20/5/2011
マスジド大塚金曜日礼拝ホトバ 要約 (2011年5月20日)

 ――アッラーに対して信頼を寄せるということ――
あらゆる称賛と栄光はアッラーのもの。預言者ムハムマドに祝福と平安がもたらされますように。

信者たちよ、アッラーは、クルアーン・食卓章及び離婚章において次のように述べておられる。

「…アッラーを信頼しなさい。もしも、お前たちが(真の)信者ならば。」(5章 23節)

「…アッラーを信頼する者には、その御方は万全であられる。…」(65章 3節)

アッラーは敬虔なしもべについて、クルアーン・試問される女章において次のように述べておられる。

「…主よ、あなたさまにお縋りし、悔悟します。私たちの帰り着く先はあなたさまの御許あるのみです。」(60章 4節)

また、アッラーは使徒(祝福と平安を)に対して、クルアーン・蟻章において次のように述べておられる。

「そこであなたは(凡てを)アッラーに御任せしなさい。誠、あなたは明白な真理の上にいるのである。」(27章 79節)

更に、アッラーは使徒(祝福と平安を)の教友に関して、クルアーン・イムラーン家章において次のように述べておられる。 

「人々が彼らに向かって言った。『見なさい。あなた方に対して大軍が結集している。彼らを恐れるべきである。』 だが、このことがかえってかれらの信仰を篤いものとした。そして、『私たちには、アッラーが居られれば万全である。』と、言った。」(3章 173節)

信者たちよ、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「「私のウンマの者7万人はなんの咎めを受けることなく、天国に入ることを許される。人々が『アッラーのみ使いさま、それはどんな人たちですか。』と尋ねると、預言者は『人を幻覚させたり、魔法を掛けたりせず、ひたすら主におすがりする者たちです。』といわれた。」 また、次のように述べておられる。「頼るのを当然の事として、あなたがアッラーに頼るなら、アッラーは小鳥にするようにあなたを考慮して下される。即ち、朝方鳥たちがお腹を空かして巣を発ち、夕方には腹一杯になって戻って来るではないか。」 更に、次のように述べておられる。「家を出立する時に、『ビスミッラー。タワッカルトゥ アラッラー。ワ ラー ハウラ ワ ラー クウワタ イッラー ビッラー(アッラーの御名において、私はアッラーのこの身を委ねます。そしてアッラーの外に物事を司り変えられる、如何なるものもありません。)』と唱えれば、その者は(天使から)、『あなたは正しく導かれ、心配することはなく、御加護されます。』と言われるだろう。そして悪魔たちは、『正しく導かれ、心配する必要のない、御加護を受けた者をどうして惑わすことが出来ようか。』と嘆き囁き合う。」  

信者たちよ、以上掲げたのは、アッラーに対して信頼を寄せることに関するアッラーからの御言葉、また預言者(祝福と平安を)からの言葉であるが、それらは沢山ある内の一部に過ぎない。アッラーに対して信頼を寄せることは、無知や不注意に起因する迷いから遠ざかる大切な信仰行為である。アッラーに対して信頼を寄せることは、イスラーム信仰の半分にも相当し、もう半分はアッラーへの悔悟であると言われている。

アッラーは、クルアーン・開端章において次のように述べておられる。

「あなたにのみ、私たちは崇め仕え、あなたにのみ、御助けを乞い願う。」(1章 5節)

この章節で語られている意味とは、我々はアッラー以外を崇拝しないと言うことであり、アッラーが唯一の養育の主であられるから、アッラーだけに御助けを願うということである。アハマド師(平安を)は、アッラーに対して信頼を寄せることは、心により行うものであり、言葉で宣誓したり手足で行ったりするものではないと述べ、それには六つ大事な柱があると述べている。

第一の柱: アッラーは全能であられるとか、萬養育の主であられるとかの特質や属性を通じてアッラーを知ることである。アッラーについて知れば知るほど、アッラーに対する信頼の気持ちが増すのである。

第二の柱: あらゆることが現実にあると言うのには理由や意味があるのであるからその事を信じなさい。無知の故にその意味が分からず役立てられずに諦め、それがアッラーに対して信頼を寄せることであると考えてしまう者がある。そうした者は、何らの努力もせずに床に寝そべり、アッラーが何でも届けて下されると待つのである。それは怠け者以外の何ものでもなく、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「あなたにとって(来世で)有益なものを一生懸命やりなさい。そしてアッラーに助けを求めなさい。決して諦めてはいけません。そしてもしあなたに何か災難が降り掛かっても、『もしあの時こうこうしていたらこうこうだったのに。』と言ってはいけません。むしろ『これはアッラーの定め。御望みのことを行ったのだ。』と言いなさい。なぜならばこの種の『もし』という言葉は悪魔の仕業に道を開けるからです。」

第三の柱: アッラーだけに信頼を寄せる事に固執し、それを続けることである。或る立派な人物が故人であろうと生きていようと、人に害を与えたりしたり益をもたらしたりする事は無いのであるから、アッラーに対してだけ心から信頼を寄せることとしなさ。

第四の柱: 心から完全にアッラーに頼ることである。そうして、願いが叶うかどうかにくよくよしたり、まごついたりしないまでに平穏な気持ちになりなさい。

第五の柱: アッラーに信頼を寄せることの本来の姿は、あらゆる問題について喜んでアッラーに委ねることであり、委ねることに不安を感じるものではないと言うことに納得しなさい。アッラーに何かを委ねる者は、アッラーが命じられることが喩え、自分が良いと信じていることの反対の事であっても、またその命令が悪いことに思えても、自分にとってより良い事であると確信を持ちなさい。

第六の柱: アッラーに対して信頼を寄せたことに満足することが大事である。実際のところ、このことは、あらゆる点でアッラーに委ねることの成果のである。それ故、イスラーム学者は、アッラーの命令に満足することを、アッラーを頼りにすることの意味であると定義づけている。

信者たちよ、本当にアッラーに対して信頼を寄せる者は、欲しいものを得ようと悩まないし、不法なことを行おうと企てもしないものである。欲しいものを手中にすることは、アッラーの思し召しの範疇のことであり、我々が母の胎内にある時に定められた事なのである。預言者さま(祝福と平安を)は、次の様に述べておられる。「アッラーを畏れなさい。欲しいものを求めるなら、程々にしておきなさい。なぜなら、望むと望まないに係わらず、死ぬまでに欲しいものを使い尽くしてしまう人間はいないのである。だから、アッラーを畏れ、欲しいものを程々に求めなさい。合法なものだけを手にし、違法なものを拒絶しなさい。」

アッラーよ、私たちを、あなたさまを何時でも顧みる善い信者の一人となるように御導き下さい。

アッラーよ、私たちが正しい道を歩む事が出来るように御加護下さい。私たちの信仰心を強くして下さい。

アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。

アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。

アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。

アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。アミィーン。



Translation of Khutba (Friday May 20, 2011)   (Reliance on ALLAH)
All praise is due to Allah, the Beneficent and the Merciful. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his
family and companions.

Allah says in the Qur’an in Surat Al-Maa’idah and At-Talaaq:
“… And upon Allah rely, if you should be believers” (S.5 V.23)
“… And whoever relies on Allah - then He is sufficient for him.…” (S.65 V.3)
And He said regarding His pious slaves in the Qur’an in Surat Al-Mumtahinah:
“… Our Lord, upon You we have relied, and to You we have returned, and to You is the destination.” (S.60 V.4)
He said to His Messenger sallallaahu ‘alaihi wa sallam in the Qur’an in Surat An-Naml:
“So rely upon Allah; indeed, you are upon the clear truth” (S.27 V.79)
And He said regarding the companions of the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam the Qur’an in Surat Aal-‘Imraan:
“Those to whom people [i.e., hypocrites] said: ‘Indeed, the people have gathered against you, so fear them.’ But it [merely] increased them in faith, and they said: ‘Sufficient for us is Allah, and [He is] the best Disposer of affairs.” (S.3 V.173)

In the Hadeeth where the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam mentioned seventy thousand people who will enter Paradise without reckoning, he sallallaahu ‘alaihi wa sallam said regarding their characteristics: “… They are those who do not ask for Ruqyah (incantation), are not pessimistic (or perceive evil-omens), or use cauterization; they rely (totally) on Allah”(Bukhaari & Muslim) ‘Umar Ibn Al-Khattaab, may Allah be pleased with him, narrated that the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “If you rely on Allah with due reliance, Allah will provide for you as He does for the birds; they leave with empty stomachs in the morning and return full at dusk.” (Tirmidhi) Anas bin Maalik, may Allah be pleased with him, narrated that the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “Whoever says as he leaves his home: ‘Bismillaah Tawakkaltu ‘Ala Allah Wala Hawla Wala Quwwata Illaa Billaah’ (In the name of Allah, I place my trust in Allah, and there is no might nor power except with Allah); it will be said, ‘You will be guided, protected and sufficed’; a devil will say to another devil: ‘What do you think of (i.e., what harm can we do to) one who is guided, protected and sufficed?’” (Tirmidhi, Ibn Maajah and others)

O Muslims! These were the words of Allah and the words of His Messenger sallallaahu ‘alaihi wa sallam regarding reliance upon Him. All what have been mentioned are but a few of the numerous verses from the Qur’an and Ahaadeeth which relate to the great and virtuous subject of reliance on Allah. Reliance on Allah is a great act of worship which many people have strayed away from either due to ignorance or negligence. The scholars have said: ‘Reliance on Allah is half of the religion of Islam and the other half is returning to Him in repentance.’ Allah says in the Qur’an in Surat Al-Faatihah:
“It is You we worship and You we ask for help” (S.1 V.5)
This verse means that we worship none but Allah alone and in order to do so, seek support from Him alone, because He is the only real supporter. Reliance is a deed of the heart and not the limbs. Imaam Ahmad, may Allah have mercy upon him, said: “Reliance is a deed performed by the heart” which means that it is something which a person neither professes with his tongue nor acts out with his limbs. We must know that reliance on Allah stands on six pillars:

The First Pillar: Is to know Allah by His qualities and attributes; such as the fact that He is All Capable and Sufficient to rely on; that He is the Sustainer; The more a slave of Allah knows about Him, the more sound and firm his reliance on Allah will be.

The Second Pillar: Is to believe that every matter has a cause or a means in order for it to be materialised. Some people give up utilising these means due to their ignorance and think that this is reliance on Allah. They wait for Allah to send down their provisions and feed them while they are lying on their beds without exerting any effort whatsoever. This is nothing but the laziness which the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam referred to in the Hadeeth which was narrated by Abu Hurayrah, may Allah be pleased with him: “Be keen to do that which would benefit you, rely on Allah and do not be lazy (by not exerting effort) and say when a problem befalls you: ‘If I would have done such and such, then the result would have been such and such’ rather you should say: ‘This was decreed by Allah and Allah does what He wills.’ Saying ‘If’ opens the gate for Satan.” (Muslim)

The Third Pillar: Is to remain firm in relying on Allah alone. Nobody can claim true reliance on Allah whilst at the same time believing that a Shaykh, or pious person, whether dead or alive, can harm or benefit him.

The Fourth Pillar: Is to depend on Allah completely with ones heart and feel tranquillity when doing so, to the extent that one does not feel anxious or confused regarding the status of means with which objectives are accomplished.

The Fifth Pillar: To realize that the essence of reliance on Allah is to entrust all matters to Him willingly, without feeling forced to do so. The one who entrusts Allah does so in the certainty that what Allah decrees is better for him, even if it is apparently the opposite of what he believes to be good and indeed even the decree appears to be evil.

The Sixth Pillar: To be content with the outcome of the reliance on Allah. In fact, this is the fruit of entrusting Allah with all ones affairs. For this reason, the scholars of Islaam have defined reliance on Allah to mean ‘contentment with the decrees of Allah’.

Fellow Muslims! One who truly relies on Allah will never worry about attaining provisions, nor will he ever attempt to obtain them unlawfully. We must know that provisions are in the Hands of Allah and that it was recorded for us while we were still in our mother’s wombs, The Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “O people fear Allah and seek your provisions in moderation, because nobody will die until he has consumed his provisions, even if he does not look for it. So fear Allah and seek your provisions in moderation and take only that which is lawful and abandon that which is unlawful.” (Ibn Maajah)


O Allah ! Give shifa (cure) to all those who are sick
O Allah ! Give Barakah and Halal Rizk in our business.
O Allah ! Give us Taufiq and strength to serve Islam and Muslims
O Allah ! May Grant us Halal Rizq and safety for Musmims in Japan and all over the world 
O Allah ! Accept us for spreading Islam in Japan and all over the world  Ya Rabbil Aalameen 
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