21/1/2011
マスジド大塚金曜日礼拝ホトバ 要約 (2011年1月21日)

――ムスリムはムスリムを兄弟として遇しなさい――


あらゆる称賛は万有の主、導きと正しい宗教によって御使い(祝福と平安を)を遣わされたアッラーのもの。

本日のホトバでは、次の由緒正しいハディースをとり上げ解説する。

「アブー・フライラはアッラーの使徒(祝福と平安を)が次のように語ったとして伝えている。『互いに他人を嫉妬したり、売り物の値段をつり上げたりしてはいけません。また互いに嫌悪し合ったり、敵対し合ってはいけません。また他人の取引に割り込んではいけません。アッラーの下僕たちよ、あなた方は互いに兄弟でありなさい。ムスリムは他のムスリムと兄弟なのです。ですから兄弟を虐待したり、見捨てたり、軽蔑したりしてはいけません。敬神の念はここにこそあるのです(そしてそのとき自分の胸を三度指し示された)。自分の兄弟であるムスリムを軽蔑することは、それだけで十分な悪事です。全てのムスリムは他のムスリムに対して神聖な存在であり、生命、財産、名誉は全て犯してはなりません。』」(サヒフ・ムスリム) 

先ずは、「互いに他人を嫉妬したり…してはいけない。」であるが、嫉妬とは、誰か他人の幸福が去ってしまうようにとの人間の欲望のことである。このことはイスラームでは、完全に禁じられている事柄である。他にも、「嫉妬してはいけない。誠、嫉妬は炎が薪を燃え尽くすように善行を台無しにするからです。」と言うハディースがあり、善行を行っていても嫉妬が理由で火獄に投げ込まれるかも知れないと言う事である。

次は、「売り物の値段をつり上げたりしてはいけません。」であるが、ここではアラビア語では「najashaナジャシャ」と言う言葉を用いている。ナジャシャと言う言葉の本来の意味は、詐欺とか誤魔化しということであるが、アラブでは、狩りをする人のことをナジャシャと言うのであるが、それは、狩りをする者は、捕らえ様とする獲物を知恵で欺こうとするからである。相手を見て値をつり上げることは、狩りをする人が獲物を知恵で欺こうとする様なもので、ムスリム同士で欺くようなことはしてはいけないということである。

続いて、「互いに嫌悪しあったりしては…いけません。」であるが、憎しみを増長する様なことをしないようにということである。愛とか嫌悪と言うものは心に起こる事柄であって、人間は心に起こる事柄を自在にしてしまう事は出来ないし、心に起こる事柄を簡単に代えられるものでもないのである。預言者さま(祝福と平安を)は、複数の妻に係わる事で、「アッラーよ、この問題で、自分に出来ることは何でしょうか。私にはどうしようもありません。」と、ドゥア(祈願)をしておられるが、そのどうしようも出来ない事とは心に起こる事柄なのである。

「敵対しあってはいけません。」というのは、敵意に関わる事で、人と関係を絶ってしまったり、人を排斥したりする事である。

「他人の取引に割り込んではいけません。」というのは、売り主、買い主が満足し合い殆ど成立している取引に、最後のところで第三者が割り込んで、より有利な条件を提示して解約を誘う行為は禁じられていると言うことである。ただ、取引の両者が価格などの条件で満足するに至っていない場合には、割り込むとは言わず、禁じられている訳ではない。

「アッラーの下僕たちよ、あなた方は互いに兄弟でありなさい。」については、人と人の係わり合いについての教えであり、兄弟の間柄として互いに優しくし合い、愛と親切心をもって同情し合い丁重に接しなさいと言うことであり、また、良いことの為にあらゆる場面で清純な気持をもって助け合い、親身の助言をして上げなさいと言うことである。「ムスリムは他のムスリムと兄弟なのです。ですから兄弟を虐待したリ、見捨てたり、軽蔑したりしてはいけません。」の見捨てると言うことについては、助けること無く、手助けをしないまま放置しておくなという意味である。ムスリムの誰かが困窮から救ってくれるように誰かを頼るなら、可能な限り助けることが要求されるのであり、そうしない事の言い訳は存在しない。

「軽蔑したりしてはいけません。」とは、ムスリムの兄弟に対し見くびったりするような尊大な振る舞いをしてはいけないと言うことである。「敬神の念はここにこそあるのです(そして自分の胸を三度指し示された)。」については、「誠、アッラーはあなた達の外見や振る舞いを御覧なのではなくて、心を御覧なのである。」と言う別な表現もある。

至高のアッラーの偉大さを承知し、アッラーへの畏れを抱き、アッラーの存在を知覚し、森羅万象を把握なされるアッラーについて知ると言う心を通して初めて、敬神の念は遂げられるものである。「自分の兄弟であるムスリムを軽蔑することは、それだけで十分な悪事です。」については、その悪事を犯す者に対する厳しい警告である。アッラーは、人を軽んじないが故に、人を創造し、養育し、外観を完全にし、人の為に楽園と地上に有る全てを和らいだものとなされたのである。人間を含む他のものの為にもそうされたにしても、人間がその恩恵を分かち受けている事は間違いない。そうして、アッラーは、人間にムスリムの名を与え、信者とし、下僕となされた。それ故、使徒を作られ、ムハムマド(祝福と平安を)を人間に遣わされ、それでアッラーの支配は広く行き渡たったのである。

ムスリムたちの中にあってムスリムを軽蔑の気持ちで遇する者は誰でも、アッラーが偉大さと高潔さとを授けた者を軽蔑し扱い、彼はそれで満足であることは間違いない。ムスリムの誰かを軽蔑する事で、側を通っても挨拶をせず、挨拶があっても挨拶を返さない者、アッラーがそうした者を楽園に入れられ、火獄の火から守られるとは考えられない。

一方、無知な者に怒りっぽくなる人や、悪事に腹を立てる善意の正直者については、これはムスリムを軽蔑する事にはならない。これは無知な者の無知や悪事を犯す者の悪事に対する憤りであり、それによって、無知や悪事がその当事者から離れ去り、その者は自分を良い方に向け、自分に対する評価の段階を引き上げることになるのである。そうしたことの全てについては、アッラーが良く御存知であられる。

アッラーよ、私たちを、あなたさまを何時でも顧みる善い信者の一人となるように御導き下さい。

アッラーよ、私たちが正しい道を歩む事が出来るように御加護下さい。私たちの信仰心を強くして下さい。

アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。

アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。

アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。

アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。アミィーン。

Translation of Khotobah Friday January 21, 2011)
 

Bismillah-r-Rahman-r-Rahim  All Praise is due to Allah, the Lord of the Worlds, who sent His Messenger (may the peace and blessings of Allah be upon him) by guidance and true religion

“Abu Hurairah (radiAllaahu anhu) stated as saying : The Messenger of Allaah (sallAllaahu alayhi wa sallam) said : Do not envy one another, and do not inflate prices for one another, and do not hate one another, and do not turn away from one another, and do not undercut one another in trade, but (rather) be slaves of Allaah and be brothers (amongst yourselves). A Muslim is the brother of a Muslim : he does not oppress him, nor does he fail him, nor does he lie to him, nor does he hold him in contempt. Taqwaa (Piety) is right here (and he pointed to his chest three times). It is evil enough for a man to hold his Muslim brother in contempt. The whole of a Muslim is inviolable for another Muslim : his blood, his property, and his honour.” (related by Muslim)

Regarding his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "Do not envy one another" : envy (al-Hasad) is the desire by a person that a blessing be removed from someone else. This is completely forbidden in Islam. Another Hadeeth says "Do not have envy (Hasad), for verily envy eats away good deeds the way fire consumes firewood or grass". As for al-Ghibtah is concerned, it is the desire by someone to obtain what another fortunate person possesses without wishing that he loses that blessing. Sometimes the word al-Hasad is used in the place of al-Ghibtah due to the proximity of meaning of the two, as in the statement of the Prophet (sallAllaahu alayhi wa sallam) : "There is to be no Hasad execpt in two cases ... ", meaning here "There is to be no Ghibtah except in two cases". The other part of the Hadeeth says"do not inflate prices for one another" the word used here in Arabic is 'najasha', and the origin of this word carries the meaning of cheating, deception and swindling. The Arabs sometimes call a hunter a 'naajish' because he deceives and outsmarts the animal he hunts. And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "do not hate one another" means do not adopt the means that lead to hatred. This is because love and hate are matters of the heart, such that mankind does not possess full ability to control them, nor are they able to bring about change in them. And this is as the Prophet (sallAllaahu alayhi wa sallam) said (regarding the division of time he had made between his wives) : "Oh Allaah this division is what I have been able to do, so do not take me to account for that which you control, and over which I have no control", meaning by this is his heart. "Turning away" means enmity, it has also been said that it means cutting off relations or boycotting. The Prophet’s (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "and do not undercut one another in trade" is referring to the situation where a buyer has almost completed a contract with a seller, and during the final time of choice a second seller approaches him and says : "If you revoke this sale then I will sell to you the same thing or better than it for the same price". Or, if a buyer and seller have agreed upon a price and are pleased with it, and only the completion of the contract remains, and then a second seller offers to give more for the same price, or to give the same goods at a lower price. This is forbidden as it occurs after agreement on the price has taken place and the buyer and seller have been pleased with it. However, if the second seller makes his offer before they are pleased with the price then this is not forbidden.

The meaning of " but (rather) be slaves of Allaah and be brothers (amongst yourselves). ", it means we are advised to deal with one another and live together amiably with brotherhood, and treat one another with love, kindness, compassion and courteousness, and help one another upon goodness, while always having a clear heart and offering sincere advice in all situations. Regarding his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "A Muslim is the brother of a Muslim : he does not oppress him, nor does he fail him, nor does he lie to him nor does he hold him in contempt" : To fail someone means to leave helping or aiding him, so if a Muslim were to seek one’s help in defending himself from an oppressor or similar to that, then it is necessary for the other Muslms to help him if he or she is able to, and he has no Shar'ee excuse for not doing so. The Prophet’s (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "nor does he hold him in contempt" means that he does not behave haughtily towards another Muslim, so as to belittle him. And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "Taqwaa (Piety) is right here (and he pointed to his chest three times)" and in another narration "Verily Allaah does not look at your bodies nor at your appearances, but rather he looks at your hearts". This means that the apparent actions of the limbs do not, by themselves, attain for one Taqwaa. But rather Taqwaa is attained through what is in the heart of appreciating the Greatness of Allaah the Exalted and having Fear of Him and having Recognition of Him and knowing that the Sight of Allaah encompasses all things. And so the meaning of the hadeeth, and Allaah knows best, is the taking of the self to account, and the point of observation of all of this is by the heart. The Prophet’s (May peace be upon him) statement "It is evil enough for a man to hold his Muslim brother in contempt" contains a severe warning to the one who does so. Since Allaah ta'aalaa did not look upon him in contempt when He created him, and nourished him and then perfected his outward appearance and then subdued whatever is in the Heavens and the Earth for his sake. Even though Allat did this for others along with him, no doubt he has a share in it. Then after that, Allaah - subhaanahu - named him a Muslim and a Believer and a slave, and His Command extended to the extent that He made the Messenger that He sent to him Muhammad (May peace be upon him). So whoever treats a Muslim with contempt from amongst the Muslims, then he has treated the person with contempt whom Allaah 'azza wa jall has granted greatness and nobility, and no doubt that is sufficient for him. And so from treating a Muslim with contempt is not to send the greeting of salaam upon him if he passes by him, and not to reply to his greeting of salaam if he begins with it. And it also includes not thinking that Allaah will enter him into Paradise or keep him safe from the Hellfire. However, when a person is resentful of (or is hostile to) the foolish ignorant ones, or the Just and Honest person who is resentful of a sinner, then this is not considered to be the contempt of a Muslim. Rather, this is a resentment for the ignorance that is present in an ignorant person, and the sinfulness that is present in a sinner. So when this ignorance or sinfulness leaves that person, he returns to treating him well and raises his status in his estimation. And Allaah knows best.

O Allah ! Guide us to the right path. Strengthen our Iman
O Allah ! Give shifa (cure) to all those who are sick
O Allah ! Give Barakah and Halal Rizk in our business.
O Allah ! Give us Taufiq and strength to serve Islam and Muslims
O Allah ! May Grant us Halal Rizq and safety for Musmims in Japan and all over the world 
O Allah ! Accept us for spreading Islam in Japan and all over the world  Ya Rabbil Aalameen
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